Antwerpen-Centraal

In de jaren ‘80 viel de beslissing om van het station Antwerpen-Centraal een belangrijke halte te maken voor de hogesnelheidstrein. Aanvankelijk werd er geopteerd om rond Antwerpen heen te rijden. Eurostation wist gelukkig de Belgische spoorwegen te overtuigen van het belang van vlotte spoorverbindingen tot in het hart van een stad.

Antwerpen-Centraal is een prachtig historisch stationsgebouw. Het was echter een kopstation, waardoor alle binnenkomende treinen moesten terug rijden. Om de nieuwe rol van hogesnelheidsstation te kunnen waarmaken, moest het kopstation een doorgaand station worden, zodat de treinen rechtstreeks naar Nederland zouden kunnen sporen. Voor deze Noord-Zuidverbinding werd een 3,8 kilometer lange spoorwegtunnel onder het historische stationsgebouw en onder de stad aangelegd.

De uitbreiding van het station werd grotendeels ondergronds gerealiseerd. Toch is het station vandaag een open en luchtig gebouw met een leesbare architectuur. Om dit te bereiken liet Eurostation de basis van het stationsgebouw zakken, waardoor een reusachtig atrium ontstond onder de overkapping. De indrukwekkende stalen perronoverkapping krijgt daardoor nog meer allure dan voorheen en de reizigers hebben zelfs op het diepste punt een prachtig zicht op het historische stationsgebouw. Hierdoor kunnen de reizigers zich meteen oriënteren. Door de grote diepte (-20 meter) van de doorgaande sporen, bleef er in de ondergrond nog ruimte over om een subniveau te bouwen. Op dit platform werden vier sporen aangelegd. De open infrastructuur zorgt ervoor dat het daglicht via de perronoverkapping tot op het diepste niveau doordringt.

De vernieuwingen bestaan dus uit een tunnelcomplex waar bovenop een station staat met in het midden een atrium. Uit het oogpunt van de brandveiligheid moesten het station en de tunnels als één geheel worden beschouwd en pasten de ontwerpers de strengste veiligheidsnormen toe.

Aanvankelijk was Antwerpen-Centraal enkel gericht op het oude stadscentrum. Een nieuwe ingang aan de achterkant van het station, aan het Kievitplein, bracht hier verandering in. Architect Jacques Voncke koos ervoor om van deze nieuwe ingang geen ‘achterdeur’ te maken, maar een volwaardig stationsgebouw dat de hedendaagse tegenhanger is van de honderd jaar oude monumentale spoorwegkathedraal.

De verbouwing van Antwerpen-Centraal was de aanleiding om de gehele stationsbuurt nieuw leven in te blazen.

Aanvankelijk was Antwerpen-Centraal enkel gericht op het oude stadscentrum. Een nieuwe ingang aan de achterkant van het station, aan het Kievitplein, bracht hier verandering in. Architect Jacques Voncke koos ervoor om van deze nieuwe ingang geen ‘achterdeur’ te maken, maar een volwaardig stationsgebouw dat de hedendaagse tegenhanger is van de honderd jaar oude monumentale spoorwegkathedraal.

De verbouwing van Antwerpen-Centraal was de aanleiding om de gehele stationsbuurt nieuw leven in te blazen.

De nieuwswebsite ‘Mashable’ prees het vernieuwde Antwerpen-Centraal als het eerste mooiste station ter wereld. Bovendien won het station Antwerpen-Centraal de Grand Prix 2011 in de categorie ‘conservation’ voor cultureel Erfgoed van de Europese unie. Deze prestigieuze wedstrijd wordt georganiseerd door de Europese Unie en de vereniging Europa Nostra. 

Locatie Antwerpen Centraal