Gent-Sint-Pieters

De stationsomgeving van Gent Sint Pieters ondergaat sinds 2006 een opmerkelijke transformatie.

Een belangrijke motor hierin is het ombouwen van het station tot een kwalitatieve en toekomstgerichte transporthub, waar alle transportmodi (voetganger, fietser, bus, tram en trein) naadloos op elkaar ingrijpen als een feilloos opererend raderwerk.

Deze vernieuwing van het station heeft de herontwikkeling van een nieuw stukje Gent op gang gebracht. Op de langgerekte site die zich van station tot Leie uitstrekt tussen het spoorlichaam en de Koningin Fabiolalaan, ontstaat een nieuw gezicht voor de buurt en een link tussen de Gentse binnenstad, het station en de naburige wijken. 

Het nieuwe perron 11-12 is al in dienst: het is hoger, langer en breder. Het comfort van de reiziger staat centraal. Het perron is voorzien van 2 liften, 2 roltrappen en brede vaste trappen, een glazen overkapping, windschermen, comfortabele wachtruimtes en zitmeubilair. De transparante tegels in het midden van het perron zorgen ervoor dat het daglicht tot in de toekomstige stationshal valt. 

Het is voor Eurostation een uitdaging elke dag om samen met de aannemer dit project te realiseren in een stationsomgeving waar elke dag meer dan 50.000 reizigers doorheen circuleren.  Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de meeste complexe fundering- en bouwtechnieken.

Het is voor Eurostation een uitdaging elke dag om samen met de aannemer dit project te realiseren in een stationsomgeving waar elke dag meer dan 50.000 reizigers doorheen circuleren.  Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de meeste complexe fundering- en bouwtechnieken.