Oostende

Station aan zee

Meer dan honderd jaar geleden liet koning Leopold II het huidige station van Oostende bouwen. Een statig gebouw met een prachtige architectuur, de ‘koningin der badsteden’ waardig. Met de groei van de stad, groeide ook het station. Het werd het drukke verkeersknooppunt waar dagelijks duizenden reizigers hun weg vinden. Niet alleen naar treinen, trams en bussen, maar ook naar ferryboten en cruiseschepen.

Voor deze vele reizigers is in de loop der jaren een steeds complexere infrastructuur uitgebouwd: een warrig amalgaam van gebouwen en parkeerterreinen. Deze beperking maakt een verdere groei onmogelijk, terwijl steeds meer mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Daarom investeren de projectpartners in de vernieuwing van dit station met zijn unieke ligging pal aan de zee. Samen met Eurostation maken zij van dit Station aan Zee opnieuw een toonaangevend verkeersknooppunt.

Intermodaal verkeersknooppunt

In het verleden scheidden een fietsenstalling en een autoparking het treinstation van de bus- en tramhaltes. In de toekomst zullen trein-, tram- en busperrons naast elkaar liggen in een open plein. Zo zullen reizigers gemakkelijk en snel, want ongehinderd, van het ene op het andere openbare vervoersmiddel overstappen.

Automobilisten moeten vandaag in de ruime stationsomgeving op zoek naar een parkeerplaats. Het nieuwe parkeergebouw zal plaats bieden aan bijna 700 auto’s en via een loopbrug verbonden zijn met de perrons. Ondergronds zullen meer dan 1.300 fietsen en bromfietsen beschutting vinden in een vlot toegankelijke en helder verlichte ruimte.

De ferryterminal achter de stationshal lag er jarenlang troosteloos bij. De nieuwe hal zal niet alleen cruisepassagiers verwelkomen, maar ook de genodigden op de vele evenementen die in deze multifunctionele ruimte zullen worden ingericht.

Poort naar de zee

De oorspronkelijke perronoverkapping in ijzer en glas wedijverde in pracht met die van het Centraal Station van Antwerpen, maar sneuvelde in de Eerste Wereldoorlog. Die grandeur zal terugkeren in de nieuwe luifel die de perrons zal overdekken en de historische en nieuwe gebouwen op de stationssite met elkaar zal verbinden. De opmerkelijke, elf meter hoge luifel wordt een majestueuze poort naar stad en zee, een landmark op de promenade die de zeedijk met het Maria-Hendrikapark verbindt.

De vele bijgebouwen van het station en de daarnaast gelegen bus- en tramstelplaats begrensden het stadscentrum. Door het vervangen van die gebouwen door een enkel bouwvolume en het verplaatsen van de bus- en tramstelplaats naar de haven, wordt een open en verkeersluw plein gecreëerd dat het stadscentrum op het nabijgelegen Maria-Hendrikapark doet aansluiten.

Fraaie architectuur waargemaakt

Omwille van de beschermde historische architectuur van het stationsgebouw en de unieke ligging van de stationssite nabij de zee, is behoedzaam gezocht naar een geschikte architect. Het architectenbureau dat de internationale ontwerpwedstrijd heeft gewonnen, heeft de jury vooral bekoord met zijn ontwerp van een kleurrijke luifel die rust op slanke kolommen.

Dit fraaie architectuurontwerp waarmaken, is evenwel niet evident. De minimalistische kolommen schragen niet alleen een zeer omvangrijke luifel, zij integreren ook tal van technieken. Het is dankzij de creativiteit en de vindingrijkheid van de architecten en ingenieurs van Eurostation dat dit veeleisende ontwerp kan worden gerealiseerd.

Oorspronkelijke luister hersteld

Eurostation leidt ook de restauratie van het beschermde stationsgebouw in goede banen. Zo worden de majestueuze gietijzeren bogen en de fraaie glas-in-loodramen in hun oorspronkelijke kleurenpracht hersteld. Na de restauratie van het voormalige Koninklijke Salon zullen treinreizigers er in een historisch kader kunnen genieten van een kop koffie.

Door het verplaatsen van het wachtmeubilair naar een knusse ruimte tussen hal en perrons, wordt de stationshal een ruime, open ontmoetingsplaats. De opengewerkte achtergevel biedt fraaie uitzichten op de achterliggende haven. Het station wordt opnieuw de ‘gare maritime’ die koning Leopold II destijds liet bouwen.

Open communicatie

De projectmanagers en communicatiecoördinatoren van Eurostation doen er alles aan om de onvermijdelijke hinder die een omvangrijk bouwproject als deze met zich meebrengt voor de vele duizenden reizigers die dagelijks de stationssite kruisen, te herleiden tot een minimum.

Een verhelderende maquette en dito nieuwsbrieven informeren de reizigers over de voortgang van de werken; een eenduidige en heldere signalisatie leidt hen veilig langs de werven. Op informatievergaderingen voor bewoners en andere belanghebbenden krijgen alle stakeholders de informatie die ze verlangen. Opendeurdagen gunnen alle geïnteresseerden een blik achter de schermen van dit grootse project.