Torhout

Met de bouw van een bredere spooronderdoorgang precies in de as van de Stationsstraat, kiezen de projectpartners ervoor om het stadscentrum van Torhout en de achterliggende woonwijk beter met elkaar te verbinden. Een brede, gemakkelijke trap en liften zorgen ervoor dat het station en de perrons optimaal toegankelijk worden voor personen met beperkte mobiliteit.

Vanop het stationsplein is er een directe toegang tot de verhoogde perrons, zodat reizigers makkelijker de trein kunnen opstappen. De onderdoorgang en het nieuwe stationsgebouw zijn als een harmonisch geheel ontworpen en sluiten op een natuurlijke wijze aan op het stationsplein.

Het nieuwe stationsgebouw omvat loketten, een wachtruimte, sanitair en een buffet dat zowel toegankelijk is op niveau van het stationsplein als vanuit de onderdoorgang. De dubbele hoogte van het station biedt een ruime uitkijk op zowel het plein als de onderdoorgang, zodat de sociale controle vergroot.

De ontwerpers kiezen voor transparantie door volop gebruik te maken van glas. Maar ook hout is een van de basismaterialen, waarmee de link wordt gemaakt met het historisch belang van Torhout als hoofdstad van het houtland. Houten stroken worden gebruikt als bekleding voor de volledige constructie, zowel voor het stationsgebouw als voor de onderdoorgang en de fietsenstalling.

In totaal takken meer dan 700 fietsenstallingen aan op de onderdoorgang aan beide spoorzijden. Langs het spoor aan de oostzijde wordt tevens een fietsverbinding of fiets-o-strade uitgebouwd die naadloos aansluit op de fietsenstalling.  Aan de centrumzijde bakent de fietsenstalling het stationsplein mee af. Het wordt een eenvoudige stalen structuur met een luifel in hout en glas. Een helling verbindt de fietsenstalling met de onderdoorgang.

Ook het busstation verhuist naar de oostzijde. Dat maakt de mobiliteitsstromen aan de stadszijde van het nieuwe station eenvoudiger en veiliger. Het nieuwe busstation wordt op de bestaande bedding van het vroegere derde treinspoor aangelegd met een vrije busbaan en een keerpunt. Door de inplanting op hetzelfde niveau als de treinen zijn de bussen goed zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar vanuit beiden zijden van het spoorlichaam.